25 jaar Recuerdo  
 
 
Zaterdag 4 en zondag 5 maart 2006-03-28
De Gentenaar, het Nieuwsblad en het Volk

André GROSEMANS
Foto's: Frederiek VANDE VELDE

Gerdy De Decker en Lieve Vansteelant:
tangoduo en dansleraars.


"De vrouw moet kunnen verdragen dat man de dans leidt"

Als u zich enthousiast in de tango wilt draaien, dan kan dat in Gent bij Gerdy De Decker en Lieve Vansteelant. Als tangopaar en lesgever noemen ze zich samen "Recuerdo", naar een werkstuk van hun lievelingscomponist Osvaldo Pugliese. Een gesprek over intimiteit, sensualiteit en sierlijkheid, over mannen-en vrouwenrollen, over leiden en volgen, en over geduld.

De tango heeft Gerdy De Decker en Lieve Vansteelant samengebracht. "Als koppel dansles geven is trouwens een ideale situatie. De een kan de mannenrol aanleren, de ander de vrouwenrol."

Hoe bent u met tango in aanraking gekomen?

Gerdy De Decker: "Ik was mimespeler en in het begin van de jaren tachtig zocht ik wat weemoedige muziek voor een theaterstukje over een zwerver. Op de radio hoorde ik toevallig een nummer in de tangoserie: 'Het verdriet waarop je kan dansen'. In een platenzaak in de Veldstraat, die tegenwoordig niet meer bestaat, ontdekte ik dat het een werk van Astor Piazzolla betrof. Zo werd mijn belangstelling voor deze muziek en de bijbehorende dans gewekt. Ik heb dan lessen gevolgd bij Argentijnse leraars in Amsterdam. Later ben ik naar Argentinië gereisd, voor intensief privé-onderwijs. Uiteindelijk begin ik zelf les te geven. Lieve was een van mijn cursisten. We wilden allebei verder, dieper gaan in tango. Snel begrepen we dat we elkaar op dat vlak aanvulden. En van het een is het ander gekomen."

De tango heeft jullie samengebracht?

"Eigenlijk wel, ja. Als koppel dansles geven is trouwens een ideale situatie. Ik kan de mannenrol aanleren, zij de vrouwenrol. Ik kan de vrouwenpartij wel dansen, maar ik ben geen vrouw. Vrouwen bewegen anders dan mannen."

Het cliché wil dat bij tango de man de baas is, ook al draagt zijn vrouw thuis de broek.

"Dat heeft niets met elkaar te maken. De man leidt wel de dans, maar een echte tangodanser geeft aan en laat de vrouw afwerken. Je kan ook zo dansen dat de vrouw geen kans krijgt om zelf creatief te zijn, maar dat is voor mij niet echt tango dansen."

Lieve Vansteelant: " Pas op, de tango dwingt de vrouw niet in een onderdanige rol. Soms wordt wel zo gedanst, maar dat klopt niet. Wij brengen fijngevoeligheid in de dans. Kijk, vrouwen hebben vaak al meer gedanst dan hun man en ze doorzien de figuren sneller. Ze zijn tijdens de cursus geneigd hun man te helpen. Dat ze zich niet met zijn stappen moeten moeien, peper ik er van bij de eerste les in. De rollen zijn wel evenwaardig, maar ieder heeft zijn specifieke rol. Als je niet kan aanvaarden dat de man de leiding neemt, begin er dan niet aan. In de auto kan ook maar één persoon aan het stuur zitten. De mannenrol is moeilijker, hij moet de dansrichting volgen, de vrouw leiden, de andere paren in de gaten houden en naar de muziek luisteren. Als de vrouw dan haar ogen laat rollen om duidelijk te maken dat hij geen vooruitgang boekt, dan loopt het mis. Je moet geduld hebben met tango. Als je niet het geduld hebt om hem door de eerste lessenreeksen te laten lopen, zal er nooit iets van komen."

Waarom associëren we tango met erotiek?

Gerdy De Decker: "Dat is overgewaaid uit Hollywood, denk ik."

Lieve Vansteelant: "De Argentijnen durven bij wijze van promotie de tango ook wel eens verkopen als 'erotische' verleidingsdans. Er bestaat daar tango voor de toeristen. Daarbij treden ze zowat in lingerie op. Toegegeven, er zit wel sensualiteit in de dans, maar we spreken daar niet over in de lessen. De dansers staan dicht bij elkaar. Daarom is het belangrijk te dansen met iemand die je ligt. Vrouwen vragen me soms voor een danspartner te zorgen. Het is te delicaat en helemaal mijn taak niet."

De beste danspartner is dus je levenspartner?

Gerdy De Decker: "Het is een meerwaarde. Je kan met elke vrouw tango dansen , maar met je levenspartner kom je beter in de sfeer, kun je een bepaalde intimiteit bereiken die anders niet te realiseren is. Dat begrijp je, zo is het leven."

Lieve Vansteelant: "Wie ook naast de dansvloer een koppel vormt, kent elkaar bovendien beter. Ze houden van dezelfde tangonummers, zijn beter op elkaar ingespeeld. Dansen met je eigen man is voor mij het summum, maar in de lessen hebben we ook vrienden die samen dansen. Of een broer en een zus."

"DANSEN MET JE EIGEN MAN IS HET SUMMUM"

Kunnen twee mannen tango dansen?

Gerdy De Decker: "We hebben al les gegeven aan homokoppels. Het is normaal dat die mensen ook samen willen dansen, ik heb daar geen probleem mee."

Lieve Vansteelant: "Soms komen ook twee vrouwen samen naar de cursus. De grootste neemt dan meestal de mannenrol voor haar rekening."

Er zijn streken in Vlaanderen waar een slow in de volksmond een tango heet. Ik neem aan dat dat een discipline buiten categorie is, maar er bestaan wel degelijk soorten tango's.

Gerdy De Decker: "Ja, de tango die in 'ballroomscholen' wordt gedanst, is de Europese. Die vormt een wereld van verschil met de Argentijnse tango die wij dansen. De Engelsen hebben de tango gestandaardiseerd."

Lieve Vansteelant: "De Argentijnse tango is rustiger, introverter dan de Europese. De dansers hebben ook een heel verschillende houding. Bij stijldansen laat men de romp achterover hellen en worden hoekige hoofdbewegingen gemaakt. Bij de Argentijnse tango neemt men een natuurlijke houding aan. De Europese is een aaneenschakeling van opgelegde figuren, de Argentijnse laat improvisatie toe. In onze lessen leren we de salontango aan, een sociale dans, zoals ze hem vandaag nog in Argentinië dansen, in grote zalen met veel mensen op de vloer."

U spreekt van improvisatie. Dat kan u toch niet aanleren.

Gerdy De Decker: "Neen, we leren de basispassen en een aantal figuren aan. Vervolgens stellen we combinaties voor. En daarna kunnen ze zelf combineren. Iedereen vult dat in zoals hij wil, maar hij kan altijd terugvallen op de basis."

Wie komt naar jullie lessen?

"Ons cursistenbestand is heel divers. De dansers komen uit alle leeftijdscategorieën. De jongste was vijftien, de oudste zeventig."

Waarom willen ze tango leren dansen, wat zijn hun drijfveren?

"Ik denk dat het een beetje de reactie is op de individualisering en vereenzaming. Ik heb het gevoel dat mensen op zoek zijn naar mogelijkheid om als paar samen te dansen. Maar ze zijn ook wel gewoon nieuwsgierig. Er wordt nu eenmaal veel gesproken over tango dezer dagen."

Moet men danservaring hebben om aan de cursus te beginnen?

Lieve Vansteelant: "Neen beter niet zelfs. De danshouding die ze gewoon zijn, moeten we hen dan weer afleren. Als ze salsa hebben gedaan, durven ze wel eens onnodig met de heupen draaien. Tango vraagt dat niet. We krijgen veel mensen over de vloer die nog nooit hebben gedanst. Vooral mannen. Ze beginnen er met veel schroom aan, maar raken snel in de ban."

Als jullie uitgaan, dansen jullie dan ook?

Gerdy De Decker: "Oja, voor ons plezier. Dan kunnen we opgaan in de muziek, dan moeten we niet met ons hoofd bij de les zijn, dan kunnen we alles laten gaan."

Jullie zullen wel opvallen op de dansvloer?

"Als we ergens dansen waar ze ons niet kennen, denken de mensen dat we een Argentijns koppel zijn. We beschouwen dat wel als een compliment, maar het is niet omdat je de tango danst dat je je Argentijn moet wanen. Akkoord, de dans is ginder ontstaan, maar wel in het milieu van uitgeweken Europeanen. Andere Zuid-Amerikaanse dansen zijn allemaal extravert, tango niet, tango is eigenlijk de minst Zuid-Amerikaanse dans die er bestaat."

Zou u diep in uw hart toch niet liever een Argentijn zijn?

"Neen. Ik zou niet graag in Argentinië zijn geboren. Het gaat er heel slecht. Ik zou tot de armste bevolkingsgroepen behoren. Tangodansers kwamen trouwens altijd uit het gewone volk. De burgerij, die polka's en mazurka's danste, keer op hen neer."

Michael Flatley, de Ierse danser van producties als "Riverdance" en "Lord of the dance", heeft zijn benen voor veertig miljoen dollar laten verzekeren. Zijn die van u ook verzekerd?

"Neen (lacht). Die man zal ook wel een beetje meer verdienen dan wij?

Beseft u dat er ooit een dag komt waarop u niet zal kunnen dansen?

"Daar durf ik niet aan denken."