Gerdy De Decker

Fietste als 15-jarige wekelijks van Eeklo naar Gent voor de mimeles van Marcel Hoste. Na een korte samenwerking met Frederiek Van Melle volgt hij lessen bij theaterdocent Herman Verbeeck.

Hij maakt mimevoorstellingen en treedt op in kleinkunstprogramma’s. Op zoek naar passende muziek ontdekt hij Astor Piazolla, en in 1987 komt hij in contact met de theatertango. Het is de start van een reis, op zoek naar de authentieke tango, die hem leidt naar Lalo Diaz en Mirta Campos, oprichters van de Academia de Tango in Amsterdam. In 1990 trekt Gerdy naar Buenos Aires en volgt er lessen bij Antonio Todaro en Pepito Avellaneda. Terug in Gent richt hij Recuerdo op en start met lesgeven, aanvankelijk nog onder begeleiding van Lalo en Mirta.




Lieve Vansteelant

Luisterde als kind naar de klassieke muziek van haar vader en danst het ‘ballet’ na dat ze op televisie ziet. Naar de balletschool mag ze niet, wel naar de turnles en de muziekschool. Ze kiest gitaar als instrument. Dansen en bewegen blijven een constante: ze volgt cursussen jazzballet, modern dance, volksdans, oriëntaalse dans, flamenco, aikido, yoga, Alexandertechniek…

In 1991 schrijft ze zich in bij Recuerdo. In die periode is Gerdy zonder danspartner. Het wordt de start van een blijvende samenwerking. In 2003 trouwen ze.


Stijl

Lieve & Gerdy kozen voor de traditie, en zochten docenten die hen aanspraken vanwege een eigenheid, of hun uitstraling als danskoppel.

Door de jaren heen verzamelden ze een groot archief aan figuren, visies en interpretaties. Daaruit filterden ze wat ze mooi vonden en bij hen past.

Hun zoektocht en evolutie resulteerde in een sobere en persoonlijke dansstijl, wars van alle tangotrends. In het salon dansen ze niet vanuit hun geheugen. Ze laten de figuren los, en improviseren op de verschillende muzieklijnen, ze dansen de muziek. Als de inspiratie er is en één van hun favoriete nummers speelt, laten ze ‘iets’ zien dat niet herhaalbaar is. Een emotie, een samen stil zijn, een onverwachte beweging in de muziek. Het komt voort uit hun lange samenzijn en dansen, hun introvertie en ingehouden sensualiteit. Men kan spreken van een Recuerdostijl, die ze doorgeven in hun tangoschool.

Opleiding

Lalo Diaz en Mirta Campos waren hun eerste inspiratoren en leraars. In 1993 trekken Lieve & Gerdy samen naar Buenos Aires, later volgen er nog reizen. Zij hebben het geluk gehad les te krijgen van de oude meesters in het genre, onder wie Antonio Todaro en Pepito Avellaneda. Van Pepito, ook wel ‘de keizer van de milonga’ genoemd, leerde Gerdy milonga, tangowals en Pepe's typische pittige figuren. Na het overlijden van deze tangomaestros, die een ganse generatie dansers opgeleid hebben, blijven ze verder zoeken naar deze oorspronkelijke stijl.
Bij Raúl Bravo, Miguel Zotto, Milena Plebs, Maria en Carlos Rivarola, Alechandro Aquino, Carlos Copello, Graciela Gonzales, “La Turca” María del Carmen en Jorge Dispari vinden ze deze terug.
Verder volgden ze les bij o.a. Eduardo Arquimbo, Carlos Copes, Daniel García “El Flaco Dany" Chiche en Marta, ... en nog vele anderen.